کد مطلب:90451 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

پیامبر و تبسم











علی علیه السلام فرمود:

«كان ضحك النبی صلی الله علیه و آله و سلم فاجتاز یوما بفتیه من الانصار اذهم یتحدثون و یضحكون ملاء افواهم فقال: مه یا هولاء، من غره منكم امله و قصر به فی الخیر عمله، فلیطلع و لیعتبر بالنشور و لیذكر الموت، فانه هادم اللذات.»

خنده ی پیامبر، تبسم بود، روزی به جمعی از جوانان انصار، برخورد كه با شوخی كردن، با آواز بلند می خندیدند! آن حضرت فرمود: ای جوانان، از خنده لب فروبندید و به حال خود نگاه كنید، هر كس از شما به علت آرزو و آمال مغرور شده و از كار خیر، بازمانده باشد، برای تنبه به زیارت مردگان برود و از روز قیامت عبرت گیرد و به یاد مرگ باشد، زیرا یاد مرگ، درهم شكننده ی لذتها و غرور است و غفلت را از آدمی می زداید.

در این حدیث درمان، در كنار درد و عبرت در مقابل غرور و توجه در برابر خنده ی با آواز قرار دارد، تا انسان، با توجه به درد و وجود درمان، خود را مداوا نماید و از غفلت و غرور رهایی یابد.

امام باقر علیه السلام فرموده است:

«اذا قهقت فقل حین تفرغ: «اللهم لا تمقتنی.»: زمانی كه ناخودآگاه قهقهه زدی، پس از فراغت از آن بگو: خدایا بر من غضب مكن و از من بیزار مباش.

پرواپیشگان گرچه آواز را به خنده بلند نمی كنند و بدین وسیله وقار و هیبت خود را نگهداری نموده و می كوشند، تا موقعیت اجتماعی شان در جهت ارشاد و هدایت دیگران محفوظ بماند، اما از خوشرویی كه نمایانگر صفای باطن و نوع دوستی است، هرگز روی برنتافته و از عبوس بودن و خشونت خودبینی و تكبر به دور می باشند.

[صفحه 503]

پیامبر فرمود:

«یا بنی عبدالمطلب: انكم لن تسعوا الناس باموالكم فالقوهم بطلاقه الوجه و حسن البشر.»

شما فرزندان عبدالمطلب بنی هاشم ثروتی ندارید كه با بذل و بخشش، محبت مردم را جلب كنید (بنابراین) از سرمایه ی معنوی یعنی گشاده رویی با مردم، استفاده نمایید.

این دستور العمل از پیامبر، گویای استفاده معنوی انسانی است كه هر فرد در جامعه به آن نیاز دارد.


صفحه 503.